Soft skills, competentele cautate de angajatori

Lucrul in echipa, abilitatea de a comunica si relationa, buna organizare sunt acele competente denumite soft skills cautate in majoritatea domeniilor de activitate. Angajatorii spun ca hard skills, competentele specifice unui anumit domeniu, sunt cele care te ajuta sa obtii locul de munca dorit, iar competentele soft, cele care te ajuta sa ti-l pastrezi.

Ce sunt soft skills?

Soft Skils

Aceste competente pot fi definite ca abilitati interpersonale si cunostinte non-tehnice, dintre care fac parte diplomatia, tactul, amabilitatea, seriozitatea, orientarea catre ceilalti sau echilibrul emotional.

Unele dintre aceste abilitati se pot dobandi prin invatare, in timp ce altele sunt ”calitati” cu care ne nastem. Sunt asociate inteligentei emotionale si depasesc granita aptitudinilor profesionale si a celor teoretice pe care ni le dezvoltam la scoala.

Soft skills sunt grupate in 5 mari grupe de competente:

  • identificarea si alocarea de resurse
  • lucrul in echipa
  • dobandirea si utilizarea informatiilor
  • intelegerea relatiilor complexe
  • capacitatea de a lucra cu o varietate de tehnologii

Desi pot fi greu cuantificate, competentele soft sunt tot mai mult luate in considerare in procesul de selectie si recrutare al angajatorilor. Dintre toate, cele mai cautate sunt orientarea catre rezultate, flexibilitatea/adaptabilitatea si abilitatile de comunicare.

Competente necesare in orice domeniu

Competentele soft sunt cel mai apreciate in domeniile care presupun interactiunea directa cu oamenii (vanzari, invatamant/formare, relatii cu clientii), dar sunt necesare in orice arie de activitate, intr-o mai mica sau mai mare masura (in domeniul IT, de exemplu, nu sunt foarte intalnite). Capacitatea de a lucra in echipa este una dintre abilitatile interpersonale nu doar apreciate, ci chiar ceruta in orice domeniu deoarece contribuie la atingerea obiectivelor si indica un potential de dezvoltare indicat.

Cum iti dezvolti competentele soft?

Seriozitatea sau responsabilitatea se invata mai greu, insa abilitati soft cum ar fi lucrul in echipa, comunicarea sau managementul timpului pot fi dobandite prin traininguri, teambuilding-uri si sesiuni de coaching. Cel mai des, identificarea si imbunatatirea competentelor soft se face intern, de catre departamentul Resurse Umane, insa sunt recomandate cursuri individualizate organizate in afara companiei de catre o firm specializata.