Abilitati specifice ale unui manager de proiect

Pag. 5 Exemplu 1

In Romania, necesitatea formarii de specialisti in domeniul managementului de proiect este din ce in ce mai mare, fiind determinata de 2 factori – dezvoltarea si raspandirea programelor de finantare europene si dezvoltarea companiilor multinationale care promoveaza organizarea flexibila, prin intermediul proiectelor.

La baza formarii profesionale a unui manager de proiect, ar trebui sa stea 3 elemente:

  • specializarea intr-o anumita industrie
  • absolvirea unor cursuri de profil
  • experienta

Aparent, rolul managerului de proiect este usor de descris, insa responsabilitatile sale sunt mult mai diverse. Managementul de proiect a capatat un rol mult mai important in schema de functiuni ale firmelor ce doresc sa dezvolte noi idei sau concepte, iar un manager de proiect are un rol decisiv. Abilitatile specifice ale unui manager de proiect sunt concretizate in functiile managementului de proiect:

  1. planificare – munca facuta de manager pentru a stabili modul in care se va desfasura un proiect
  2. organizare – definirea si alocarea resurselor proiectului, precum si a activitatilor si sarcinilor din proiect tinand cont de planificarea facuta
  3. implementare-coordonare – punerea in practica a celor planificate si armonizarea deciziilor si actiunilor
  4. control – procesul prin care managerul se asigura ca activitatile se realizeaza conform planificarii si ca este obtinut progresul in directia obiectivelor
  5. conducere – directionarea oamenilor implicati prin analiza optiunilor, luarea deciziilor si comunicarea lor

Managerul de proiect raspunde de indeplinirea obiectivelor, de respectarea termenelor, inclusiv de persoanele implicate si de resursele alocate, in asa fel incat rezultatele muncii de proiect sa fie optime. Cerintele unui job de manager de proiect cuprind si: grad ridicat de realism si receptivitate, capacitatea de a motiva oamenii si o buna coordonare.